الف) استفاده از پیراهن خونین عثمان توسط معاویه در مسجد جامع دمشق و تحریک مردم به خوانخواهی عثمان از مثال های بارز عملیات روانی موفق در سازماندهی تبلیغات و عملیات روانی می باشد که جمع کثیری را بدین وسیله بر علیه خلاف حضرت علی (ع) شورانید.
ب) بر سر نیزه کردن قرآن ها در جنگ صفین با تدبیر «عمرو بن عاص» از عملیات موفق جنگ روانی بود که منجر به دست از جنگ کشیدن سپاهیان حضرت علی (ع) گردید و شکست موسی اشعری از «عمرو بن عاص» در حکمیت و تعیین خلیفه، نمونه دیگری از عملیات روانی موفق عمرو عاص است که در تاریخ ثبت شده است.
پ) در سال 201 هجری قمری که مأمون، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را به ولیعهدی خود انتخاب نمود و آن حضرت را به خراسان آورد و به این مقام معرفی کرد، پرچم سبز علویان را به جای پرچم سپاه علویان انتخاب نمود، نوعی عملیات روانی برای تثبیت پایه های حکومت لرزان خود برود و به محض بدست آوردن قدرت، شهادت امام هشتم را برنامه ریزی و اجرا نمود و پرچم سبز را دوباره به رنگ سپاه در آورد.
ت) چنگیز خان مغول پیش از یورش به کشور یا سرزمین هدف، هیئت هایی را جهت تبلیغ به نفع خود اعزام می نمود و با تبلیغات وسیع وحشت و هراس زیادی در دل آن مردمان می انداختند و روحیه مقاومت و ایستادگی را در آنها از بین می بردند.
ث) گروهک خلافت تکفیری اسلامی (داعش) با نشان دادن صحنه های سر بریدن سربازان و نظامیان عراقی باعث ایجاد وحشت در بین آنان گردید به طوری که اوایل هجوم به شهرهای شمالی عراق از جمله اربیل و کرکوک و … بسیاری از نظامیان عراقی به خاطر حفظ جانشان و وحشت پا به فرار گذاشتند و تعدادی ادوات نظامی عراق بدون مقاومت به دست این نیروهای تکفیری افتاد.
ج) سیاست مداران استکبار جهانی (آمریکا) با گفتن این که همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی روی میز است درصدد ارعاب و وحشت مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند و یا اینکه یک یا چند ناو هواپیمابر به خلیج فارس اعزام شد در صدد ایجاد عملیات روانی و جنگ روانی و ارعاب بوده و هستند.
چ) در خلال جنگ جهانی اول انگلیسی ها و فرانسوی ها نخستین کشورهایی بودند که عملیات روانی با پخش اوراق تبلیغاتی و روزنامه از هواپیما انجام دادند، و در واکنش به پخش اعلامیه توسط متفقین در جنگ جهانی اول یکی از فرماندهان عالی رتبه آلمان به نام مارشال هیندبرگ به نیروی نظامی و مردم آلمان این گونه پیام داد.
«دشمن با اعلامیه های چاپی که مانند بمب کشنده است ما را نابود می سازد، خلبانان دشمن به منظور متزلزل کردن روحیه ما اعلامیه های خود را برای فریب بر روی هزاران نفر از مردم ما که غافل و بی خبر هستند، می ریزند، تا مردم در اماکن عمومی و خانه ها آن مطالب را بازگو کنند.
ح) در طول جنگ خلیج فارس، دست اندرکاران جنگ روانی آمریکا بیش از 29 میلیون اوراق تبلیغاتی با 33 پیام گوناگون بر روی سربازان عراقی ریختند که محتوای آن برگه ها و اعلامیه ها، سربازان عراقی را راهنمایی می کرد که چگونه تسلیم شوند و تجهیزات خود را رها سازند و مقاومت نکنند و به آنان در مورد حمله های سهمگین آینده هشدار داده و رفتار انسانی و دوستانه با دلیران را وعده می دادند و از ظلم و فساد دستگاه حاکم عراق و صدام حسین نوشته بودند.
خ) شایسته کشته شدن حضرت رسول اکرم (ص) در جنگ احد و تضعیف روحیه سپاهیان اسلام و فرار آنان از منطقه رزم از نمونه های اجرای عملیات روانی و جنگ روانی در جنگ های صدر اسلام است.
د) در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عراق با استفاده از پیام های عملیات روانی سعی در تضعیف روحیه نیروهای خودی داشت و سعی می کرد که چهره ای نامناسب از جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی نشان دهد و ایران را جنگ طلب و عراق را صلح طلب جلوه می داد در حالی که متجاوز و شروع کننده جنگ عراق بود و جنگ بر ایران اسلامی تحمیل شده بود و حضرت امام (ره) جنگ را، جنگ حق و باطل تعریف کردند و به جنگ ماهیت عقیدتی ـ سیاسی و دفاع فرهنگی دادند. لذا رزمندگان ایران اسلامی احساس می کردند که از اسلام دفاع می کنند و با بهره گیری از سیره اهل بیت (ع) به ویژه سید الشهدا (ع) به جبهه های جنگ عمق داد و پیوند بین حوادث صدر اسلام، به خصوص حادثه کربلا و میدان جنگ عامل انگیزشی رزمندگان ایران اسلامی بود و قبل از عملیات نیز برادر آهنگران با مراسم نوحه خوانی و سینه زنی این شور و احساس را افزایش و نیروهای رزمنده آماده انجام عملیات می شدند و روحیه آنان تقویت می گردید و تأکید بر فرهنگ شهادت در جبهه و در شهرها، ضمن ایجاد انگیزش، بسیاری از کمبودها و مشکلات پشتیبانی جنگ را حل می کرد.
ذ) در جنگ جهانی دوم، پیروزی های اولیه هیتلر، مرهون تبلیغات و اقدامات اساسی در زمینه جنگ روانی بود. یکی از اقدامات هیتلر آن بود که وی عده مخصوصی از افراد خود را مأمور می کرد که در پشت خطوط دشمن از هواپیما فرود آیند و خود را به مراکز ارتباطات و پشتیبانی دشمن برسانند و در روستاهای دور افتاده، پراکنده شده و به منظور ایجاد رعب و وحشت، اخبار دروغ در میان مردم خنثی سازند و به اهالی و افراد، چنین وانمود کنند که ارتش نیرومند آلمان، به آنان نزدیک شده و به زودی به حمله های شدیدی خواهند پرداخت و مقاومت در مقابل قوای نازی بی حاصل و غیر ممکن است ضمن اینکه این جاسوسان تلاش می کردند که متقابلاً اهالی را از قوای کشورشان ناامید کنند.
عملکرد هیتلر و کلیه کسانی که وظیفه تخریب روحیه را به عهده دارند از طریق پخش شایعه، افترا، انتشار و پخش اخبار دروغ و اقدامات فریب است که این اقدامات در صورت موفقیت منجر به فریب دشمن می شود.
ر) یکی از ترفندهای اعراب در جنگ با ایرانیان در نبرد قادسیه این بود که یکی از فرماندهان اعراب به نام قعقاع، برای تقویت نیروی خودی و تأثیرگذاری بر دشمن دستور داد که هنگام طلوع خورشید هر صد نفر از سپاهیان، یکی پس از دیگری به میدان جنگ سرازیر شوند هنوز صبح خورشید طلوع نکرده بود که دو لشکر ایران و اعراب برای جنگ صف کشیدند و هر یک در مواضع خود مستقر گردیدند. قبل از آنکه اشعه های خورشید آشکار شود، سواران اعراب در گروه های صد نفره یکی پس از دیگری و ستونی پس از ستون دیگر در افق قادسیه آشکار شدند. پس از آن قعقاع تکبیر گفت و مسلمانان اعراب نیز تکبیر سر دادند و فریاد زدند «کمک آمد» از این روی روحیه مسلمانان و قدرت جنگی آنان تقویت گردید و هنگامی که ایرانیان دیدند برای مسلمانان امداد رسیده است در قلوب آنان ترس افکنده شد. در آن روز یکی از شدیدترین و سخت ترین روزهای جنگ قادسیه به وقوع پیوست و در نهایت اعراب بر ایرانیان پیروز گردیدند.
ز) در حمله طارق سردار نامی اسلام به اسپانیا و مشاهده حجم عظیم نیروهای دشمن از جلو و وجود دریا از پشت سر، او اقدام به انهدام کشتی های خود نمود و با ذکر سخنرانی کاملاً روانی عنوان داشت: «پشت سر دریا و غرق شدن و در جلو جمع کثیری از نیروهای دشمن است چاره ای جز جنگ شرافتمندانه وجود ندارد» که با این شیوه تاکتیک عملیات روانی تشجیع و با توجه به زمینه های مذهبی حاکم بر نیروها، مسلمانان توانستند در این نبرد نابرابر با کمترین تلفات بر نیروهای دشمن پیروز شوند.